Acasă Cultura Istoria gay Identități sexuale în Egiptul Antic

Identități sexuale în Egiptul Antic

212
6

Fără tăgadă, toate civilizațiile au imprimat culturii lor și identitatea sexuala. Egiptul faraonilor nu face excepție de la regula…

In cele ce urmează, aducem la cunoștință dovezi arheologice și interpretări supuse mitologiei, cu unicul scop de a confirma prezenta (și de ce nu), deschiderea către relațiile intre indivizi de același sex, ba chiar asumarea in societate a unor roluri specifice sexului opus.

    UMAN VERSUS DIVIN

Una dintre manifestările cele mai faimoase ale homosexualităţii în Egiptul Antic este în lupta pentru domnie dintre zeii Horus şi Set. Este spusa într-o poveste cunoscută sub numele de „Înțelegerile dintre Horus şi Set”. Într-o parte din această poveste Set il invită pe Horus la casa lui, iar seara, un pat este pregătit pentru amândoi. Printr-un plan abil, Horus reuşeşte să obțină sperma lui Set şi dispune de ea. El apoi se duce la mama sa, care vine cu o idee de a-l păcăli pe Set prin ingerarea lichidului seminal al lui Horus, plasându-l într-o salată, alimentul favorit al lui Set. În cele din urmă, zeul Thoth declară că materialul seminal al lui Horus este cel vrednic; Set este umilit şi pierde lupta pentru tron.

Altfel, etica panteonului egiptean ne învață ca faraonul era trimisul zeului [al soarelui, Ra/Re] pe pământ; prin el era investita înțelepciunea divina. In varii reprezentări, faraonul relaționează cu zeitățile masculine [Anubis, Horus, Khnum, Amon], în corespondenta cu un anume profil mitologic.

O particularitate a religiei egiptene este zeul Min, un avatar al zeului Amon, în postura de simbol al fertilității, încă din perioada predinastica.
În arta egipteana, Min este descris ca purtând o coroana cu pene, şi de multe ori având penisul erect în mâna stângă, lateral (referindu-se la autoritatea sa, asemănătoare cu a faraonilor). În jurul frunții, Min poartă o panglică roşie cu trasee la sol, unii sustinand pentru a reprezenta energia sexuala. Simbolurile lui Min erau taurul alb, o săgeată ghimpată, și un pat de salata verde, ceea ce egiptenii credeau a fi un afrodiziac.
Chiar şi unele zeițe ale războiului au fost reprezentate cu corpul lui Min (inclusiv falusul), şi acest lucru, de asemenea, a condus la reprezentări, aparent de Min, cu cap de leoaică. Min, de obicei, a fost descris într-un stil itifalic (în erecție, cu falusul neacoperit).

Fig. – Min și faraonul în Akh Menou, Karnak.

Cu toate acestea, la vechii egipteni, Min nu a fost o chestiune de scandal – au standarde foarte relaxate privind nuditatea: în climatul lor cald, fermierii, funcţionarii şi animatorii au lucrat de multe ori parţial sau complet goi, iar copiii nu purtau haine până când nu înaintau în vârstă.

    „HATSHEPSUT A DOMNIT PESTE ȚARĂ DUPĂ VOIA EI…”
    „Șed așadar în palatul meu și ma gândesc la acel care m-a făcut. Inima mea mi-a dat imboldul sa ridic pentru el doua obeliscuri de electron… spiritul meu s-a emoționat închipuindu-mi cam ce vor spune oamenii când, după multi ani, vor vedea acest monument și vor vorbi de faptele pe care eu le-am săvârșit…”

Acestea sunt cuvintele reginei care, din al doilea an de domnie ca femeia-faraon, reprezentările încep sa o arate ca bărbat ori femeie; dar ea continua sa mai poarte titlurile de „soție a zeului” și de „regenta a nordului și sudului” (temeiul politico-administrativ). In următorii cinci ani, Hatshepsut duce o existenta bivalentă, apare ca bărbat, dar și ca femeie, lumea i se adresează, deopotrivă, cu titlurile „rege” și „regina”. Dupa octombrie 1498 (A.D.), însă, din „fiica lui Re”, s-a transformat în „fiul lui Re, maiestatea sa, suveranul ambelor țări”.

Fig. – Hatshepsut, purtând barba falsa (specifica faraonilor).

Cu aceasta, pana atunci, nemaipomenita transformare – cel putin aparentă – a sexului, Hatshepsut a creat în două privințe un precedent. Pe deoparte, fusese dovedit că nu numai bărbații puteau pretinde puterea politică în Egipt, pe de altă parte se dădu cale liberă unor practici nefirești la curtea egipteană: în timp ce Amenophis al III-lea circula peste tot îmbrăcat în femeie, „marea lui soție regala”, Tiye, exercita puterea regala; în timp ce Akhenaton se ocupa de Semenkhare, Nefertiti se pregătea sa recucerească puterea

    KHNOUMHOTEP ȘI NIANKHKHNOUM

Au fost slujitori ai curții regale egiptene. Au împărţit titlul de supraveghetori în manichiură la palatul regelui Niuserre în timpul dinastiei a cincea a faraonilor, circa 2400 î.Hr., şi sunt enumerați drept „confidenti regali”, în mormântul lor comun.
Khnumhotep şi Niankhkhnum sunt reprezentati în mormânt cu familiile lor. Posibil sa fi fost fiii lui Keops Khabaw şi Rewedzaweres. Ei par să fi avut trei frati pe nume Titi, Nefernisut, şi Kahersetef. Trei surori posibile sunt, de asemenea, atestate. Ele sunt numite Neferhotep-hewetherew, Mehewet şi Ptah-heseten.
Niankhkhnum a avut o soție, care s-a numit Khentikawes. Ei apar în mormânt cu cei trei fii numiți Hem-re,-QED UNAS şi Khnumhezewef. Trei fiice sunt menţionate, precum şi numele lor: Hemet-re, re-Khewiten şi Nebet. Cel puţin un nepot figurează. Irin-akheti a fost fiul lui Hem-re şi al soţiei sale, Tjeset.
Khnumhotep a avut o sotie cu numele de Khenut. Khnumhotep şi Khenut au avut cel puţin cinci fii: Ptahshepses, Ptahneferkhu, Kaizebi, Khnumheswef şi Niankhkhnum-tineri (numit după unchiul său), precum şi o fiica pe nume Rewedzawes.

Mormântul lui Khnumhotep şi Niankhkhnum a fost descoperit de către egiptologul Ahmed Moussa în necropola de la Saqqara, Egipt, în 1964, în timpul săpăturilor pe drumul pietruit de la piramida regelui Unas. Este singurul mormânt din necropola în care bărbaţii sunt afișați îmbrățișându-se și ținându-se de mana. În plus, nume alese ale barbatilor (atât teoforia referitoare la Khnum, zeul creator) formeaza o trimitere lingvistică la apropierea lor:
Niankhkhnum înseamnă „s-au alăturat la viaţă” şi Khnumhotep înseamnă „s-au alăturat la starea binecuvântată de morţi”, şi împreună numele poate fi tradus ca „s-au alăturat în viaţă şi s-au alăturat în moarte”.
Într-o scenă de banchet, Niankhkhnum şi Khnumhotep sunt distraţi de dansatori, clăpari, muzicieni și cântăreți; într-un altul, ei supraveghează pregătirile de înmormântare. În reprezentarea cea mai izbitoare, cei doi se îmbrățișează, nasurile li se ating, în cel mai intim mod permis de canonul pictural, înconjurați de ceea ce par a fi moştenitorii lor. Suprastructura mormântului lor „a fost aproape complet distrusa, deoarece Unas regele a construit drumul pietruit [mormântul] peste el. Acesta a fost reconstruit cu ajutorul unor blocuri decorate, care au fost găsite în timpul săpăturilor. Şi este acum deschis vizitatorilor. O parte din mastaba e bine conservata, raportat la calitatea reliefurilor pictate, mai ales în prima parte a camerelor, diverse scene pe partea de vest a mormantului includ pescuitul şi vânătoarea de păsări în mlaştini, stocul reproducerii agricole, colectarea de papirus şi lupte intre marinari. La capătul opus sunt scenele agricole şi scene de sculptori şi bijutieri la locul de muncă. ”

Fig. – Un pilon descrie cei doi bărbaţi cu copiii lor. Soţiile respective nu sunt reprezentate în această scenă. Niankhkhnum, trei fii şi trei fete sunt ilustrate în spatele lui. Inscripţiile dau numele lor respective.

Natura relației homosexuale dintre Khnumhotep şi Niankhkhnum a fost comentata în presa populară. Soţia lui Niankhkhnum, descrisa într-o scenă de banchet, a fost aproape complet ștearsă încă în antichitate, şi în alte imagini unde Khnumhotep ii ocupă poziția desemnata, de obicei, unei soţii. Titlurile lor oficiale au fost de „responsabili cu manichiura în Palatul Regelui”.

Criticii susţin că bărbaţii, câta vreme apar cu nevestele lor şi copiii, nu puteau fi decât fraţi, și nu amanți.
Acum las libertatea fiecărui om de a alege o interpretare, în cunoștință de cauza!

6 COMENTARII

  1. Daca in cazul lui horus si seth avem texte cu referinte clare la gesturi erotice, in cazul relatiei dintre Khnumhotep şi Niankhkhnum e necesara analiza intregului mormant. In hieroglifele ce s-au putut restaura, cei doi manichiuristi sunt considerati „Hm” unde sunt iar probleme de traducere. Hm e derivat de la hieroglifa „feminin” dar poate sa aiba si intelesul de preot… dar ei nu sunt reprezentati ca preoti in acest mormant. mai degraba erau servitori (manichiuristi) cu aspect feminin, androgini.
    Scenele imbratisarilor sunt 5 la numar.
    Exista multe interpretari in literatura de specialitate dar cred ca nu trebuie sa uitam un lucru. imaginile din arta egipteana sunt destul de directe motiv pentru care tind sa resping faptul ca cei doi erau doar asociati sau prieteni sau frati. Chiar daca aveau sotii si copii, sunt reprezentati in ipostaze prea apropiate. Atingerea nasului era un simbol sacru iar soldurile erau simbol al erotismului, al atractiei sexuale. Inca nu s-au gasit alte morminte in care fratii, prieteni sau asociatii in afaceri sa fie reprezentati in asemenea ipostaze intime. In scena banchetului, Khnumhotep are in mana o frunza de lotus, gest considerat feminin. Tot in aceasi scena, in spatele lui Niankhkhnum (partea stanga) se poate observa ca sotia acestuia a fost stearsa intentionat in timpul constructiei mormantului (designerul sau regele s-a razgandit si a decis stergerea sotiei din scena banchetului)
    Sunt multe motive pentru a crede ca cei doi au avut relatii intime asemnea marilor eroi antici. I like it. 😳

  2. @ paul-adrian
    Corect… din același motiv (cel al unicității) autoritățile locale au preferat sa răspândească teoria înrudirii. Ar fi, de asemenea, greșit, deoarece un poem e de ajuns sa se descopere, ca lumea de „frați” și „surori” (perceputa de arheologi pana acum total conotativ) sa fie înțeleasă altfel. Anticii au suferit crunte maladii genetice pe seama acestor lucruri…

    Mai multe fotografii din mormântul celor doi pot fi accesate aici:

    Cazul celor doi merita mult mai multa atenție, iar articolul, modificări la zi. Avem datoria sa nu le profanam demnitatea, în amintirea a ce au fost!
    Îți mulțumesc pentru contribuție!!! 😳

    @ RobertG
    Mulțumesc pentru sprijinul tău dintotdeauna! 🙂

  3. Un tur virtual al mormantului celor doi poate fi accesat de aici:

    http://www.egyptology.com/niankhkhnum_khnumhotep/

    Legat de cursurile de egipteana, revin cu un mic amanunt; exista pachete de curs si bibliografii referentiale, dar nu recomand studiul individual. Este o scriere destul de grea si necesita o introducere serioasa in domeniu. Asadar, interesati-va in cadrul universitatilor, de pilda la biblioteca Facultatii de Istorie din Bucuresti; acolo veti gasi cu siguranta tot ce aveti nevoie!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here