No menu items!

Hephaestion sau bărbatul din spatele lui Alexandru Macedon

Acelasi autor

Educarea copiilor ca proces natural

De ani buni, se derulează în lume programe educaţionale pentru copii, privind protejarea în timpul actului sexual şi a interzicerii traficului cu persoane. Unele...

“Ți-aș spune că te iubesc, dar…”

„hey, buna. cmf?” (…erase message) Nu. Nu are rost să te deranjez. Sunt convins că o arzi cu persoane mult mai faine decât mine. Apoi, ce...

Un gay preistoric în Praga?

Arheologii din Republica Cehă au dezgropat mormântul a ceea ce poate fi, în exclusivitate, cel mai timpuriu om homosexual sau transsexual descoperit vreodată (vezi...

Antinous, efebul divin devenit istorie

O revoluție când Coco Chanel nici nu exista. Când vremurile erau tulburi și permisive, iar funcționalitatea sclavajului deriva în multiple forme. Este bine știut...

Când totul se duce de râpă…

... reușim să ne facem viața cumva mai frumoasă. Ce facem când ne naștem întregi și sănătoși, dar nu știm să ne bucurăm de ea...? Uitându-mă...
Peter
Peter
Se spune că regretele în viață sunt neajunsuri menite să te tragă înapoi. Cu fiecare pas făcut, presărat de întrebări cu bună știință, nu ezit să reflectez că a mai trecut o zi, să compar greșeala cu o victorie. Cel mai bun prieten al istoriei (și cel mai de temut inamic), este puterea omului (deștept sau prost), de a specula.

Deseori comitem o greșeală acolo unde vrem sa elucidam sau sa îmbunătățim optica vremurilor. Este nefiresc, chiar incomod, sa vorbim despre viata intima a marilor eroi ai istoriei, atâta timp cât adevarul macroscopic nu poate face trimitere la respectivii din aceeași postura de mari eroi. Din acest motiv, manualele de istorie, chiar cărțile independente ale multor istorici (mai mult sau mai putin contemporani) sunt mai reticente în informații decât primii constatari ai persoanelor și evenimentelor ce le-au precedat.

Chiar și în aceste condiții, este dificil sa-ți dai cu părerea, pe baza unor date istorice, pline de ambiguitate.

Sexualitatea a fost și va rămâne mereu un subiect tabu în rândul societății, fără tăgadă pentru poziția unui conducător.

Când vorbim de Macedonia, ne ducem instantaneu cu gândul la omul care i-a adus renumele. Insa, în cele ce urmează, nu cautam sa elucidam viata marelui Alexandru al Macedoniei, brav fiu al lui Filip, cât a celui mai intim cunoscut, anume Hephaestion, născut în Pella.

Alexandru era un vizionar al realismului în tot ce cuprindea umanitatea. Nu s-a lăsat sedus de raportul cu divinitatea. Aflam asta din cel putin doua surse diferite (Augustine, De Civ. Dei: cartea 8. cap. 5; Athenagoras Athenianul, cap. XXVIII): Alexandru, căruia i-a fost revelat de Leo (mare preot egiptean) și susținut de Herodotus, ii scrie mamei despre convingerea ca nu doar Picus, Faunus, Aeneas sau Romulus, chiar Hercules, dar și zeii își au origini pământene, muritoare (asa cum va fundamenta Cicero); Jupiter, Juno, Saturn, Vulcan, Vesta, care tind sa se identifice cu diverse părți ale lumii, au fost odată bărbați.
De aici, putem conchide înclinația spre o lume dominata de barbati, argument validat de însuși conducătorul macedonean.

In ce-l privește pe Hephaestion (c.357-324), știm ca a intrat în peisajul curții regale a regelui Filip, din vremea celor “șapte ani de acasă”, iar tatăl sau Amyntor trebuie sa fi fost un dregător deosebit. Numele tatălui trebuie sa sugereze cel putin pozitia de mercenar sau intelectual grec, venit în Macedonia și fiind primit cu bratele deschise.
Inca din tinerețe, Hephaestion l-a întâlnit pe printul Alexandru. Desi nu exista nicio conexiune explicita intre Hephaestion și Aristotel din Stagira (decât dupa Diogenes Laertius), se presupune ca i-a oferit o educație aleasa, asemeni lui Alexandru, în școala din Mieza (Naoussa zilelor noastre). Se considera ca intre cei doi tineri nu a existat decât o insignifiantă diferență de vârstă, de cel putin un an, Hephaestion fiind cel mai mare.

“Eroul” nostru apare prima oara în istoriile campaniilor persane ale lui Macedon, când invadatorii ajung în Troia (mai, 334). Nu figurează ca “prieten” sau “companion” al regelui, lucru ce sugerează ca istoricii ii cunoșteau deja poziția intima a acestuia, lângă Alexandru. La Troia, Alexandru venerează luptătorii de legenda; se spune ca ar fi vizitat mormântul strămoșului sau (ipotetic) Achilles, cât Hephaestion i-ar fi adus omagii lui Patroclus, camaradul lui Achilles. Inca o data, dovedește ca Hephaestion i-a fost partener deoarece, în acel secol IV, exista credința ca cei doi eroi legendari amintiți mai sus au fost iubiți (mai mult, Homer spune ca aceștia obișnuiau sa-și petreacă nopți separat, întărind astfel garanția celor spuse).

Dupa vizita din Troia, Hephaestion dispare pentru o vreme din cronici (consemnând deci o cu totul alta preocupare înafara comenzilor militare). Il reîntâlnim însă, dupa bătălia de la Issus, din noiembrie 333, într-o impresionanta anecdota. Dupa victoria macedonenilor, regina Statira a fost capturata. Mergând la Alexandru, s-a înclinat în fata lui Hephaestion, convinsa ca acesta era regele. Alexandru liniștește apele spunând: “Nu te îngrijora, mamă [?]. Oriunde, el este asemeni mie.”


Fig.1 – “Cap din bronz, rendiție a lui Hephaestion. Aflat în Muzeul El Prado, Madrid, Spania.”

Conform preceptelor grecești despre iubire și sex, vremea relațiilor homosexuale se încheia în jurul vârstei de 24-25 de ani. Bărbații trebuiau sa renunțe, de dragul unor căsătorii aranjate, pe criterii diplomatice, iar primul pas l-a făcut regele, luând-o pe Barsine, prințesă persana.

31 octombrie 331, macedonenii și persii duc o bătălie sinuoasa la Gaugamela (în nordul Mesopotamiei). Hephaestion era acum garda de corp personala a lui Alexandru, ca unul dintre somatophylakes (de fapt, cei șapte nu erau altceva decât aghiotanți). In timpul sângeroasei lupte, se va răni la un brat.

Alexandru devine sceptic în privința abilităților de comandant ale lui Hephaestion, dar asta nu conduce la sfârșitul prieteniei. Este menționat ca oficialul responsabil cu asigurarea proviziilor pe vreme de iarna, o sarcina importanta. Cu atât mai mult, Hephaestion s-a purtat precum un domn de onoare de-al lui Alexandru când s-a căsătorit cu prințesa nativa Roxane. Totuși, rar a servit drept comandat în vreme de lupta; întotdeauna își împărțea comanda cu un ofițer mai experimentat (vezi Clitus, Artabazus, Perdiccas).

Unul dintre cei mai buni comandanți ai Macedoniei a fost Craterus; cu acesta Hephaestion a interacționat mai mult de la distanta. Sunt nenumărate indicii care duc la o neînțelegere intre Craterus și cel mai bun prieten al lui Alexandru. Diferența dintre aceștia doi poate fi cuprinsa astfel: Hephaestion era un philalexandros (/ amant al lui Alexandru), în vreme ce Craterus, philobasileus (/ iubit al regelui). Detaliile rivalităților sunt totuși sărac interpretate.

Însuși Alexandru se însoară cu prințese achaemenide, din doua linii dinastice diferite: Barsine, o fiica a lui Darius III Codomannus, și Parysatis, fiica lui Artaxerxes III Ochus. Hephaestion se va fi căsătorit cu o alta copila a lui Darius III, anume Drypetis.

Ca vizir, Hephaestion răspundea de multe lucruri, și deciziile sale privind corespondenta regala trebuie sa fi fost cauza unui conflict cu Eumenes, secretarul lui Alexandru. Oricum, sursele sunt tăcute; singurul fapt sigur este ca Alexandru le-a ordonat sa se reconcilieze.

Vara târziu, Alexandru pornește spre nord, cu destinație la Ecbatana, una din capitalele imperiului sau. A fost primit de Atropates, satrap de Media. Dupa obicei, se ținea o petrecere cu băutură acompaniata de un festival dramatic, dar de data aceasta a luat o turnura nefericita: Hephaestion cazu la pat și moare (octombrie 324). Drypetis, dar mai ales Alexandru fu șocat. Ii ordona lui Perdiccas sa-i organizeze marșul funebru, către marile funeralii de la Babylon. Grecia fierbe la acea vreme (disoluția satrapilor), romanii se aratau la orizont. Eumenes – văzând oportunitatea de a juca cu cărțile bune ale lui Alexandru – propune sa i se ofere onorarii divine eroului decedat. Afirmația este confirmata (Arrian 7.14.8; Plutarch 72.3 & 75.2; Diodorus 17.114-115); Rug lui Hephaestion a 10 000 de talente reprezinta o serie de anecdote ce arata statutul tânărului privind afecțiunea regelui, ca un răspuns din partea lui Ammon zeul (către Filip) spunând ca Hephaestion trebuie venerat ca un “co-adjutant al Zeului” (Hephaistion Paredros).


Fig.2 – “Statui de origine egipteană, ale lui Hephaestion și Alexandru. Muzeu arheologic din Attica/ Attiki, Grecia.”

Plutarch din Chaeronea povestește ca Alexandru îl remarcase pe Hephaestion ca fiind un nimeni fără el. Era cât de cât adevarat… Hephaestion a fost un ofițer competent, dar ii lipsea strălucirea comandanților rivali precum Parmenion și Craterus. Era un diplomat înzestrat și un bun organizator, dar nu vorbea alte limbi străine, ca Peucestas și nici nu scria la fel de frumos ca Eumenes. Chiar și asa, a fost foarte drag sufletului “celui Mare”, iar asta trebuie sa-i fi dat o conjunctura foarte dificila: toți oficialii curții l-au invidiat. L-a forțat la a fi un bărbat retras, complet dependent de rege. Ce a câștigat cel mai mult Alexandru de la el, în schimb, a fost încrederea deplină…

Al vostru,
C.

*

Note bibliografice

1. Concerning Alexander: The History of Alexander the Great by Cleitarchus, ediție în engleza de Andrew Chugg;
2. François Chamoux, “Hellenistic Civilization”, Cap. I “Alexander: A Universal Monarchy”, 1981, 2002;
3. Minor references in early Christian writers, http://www.alexander-sources.org/ ;
4. http://www.livius.org/ .

Notă imagistică

Reprezentări sculpturale grecești, ale lui Alexandru Magnus (stânga) și Hephaestion (dreapta), 320 a.Chr., marmură.
In posesia Getty Villa, US.

20 COMMENTS

  1. La mine există o curiozitate veche legată de relațiile, legăturile homosexuale ce făceau parte din viața cotidiană a societăților vechi. Îmi pare ca există o anumită frumusețe în ceea ce avea loc acolo, exista o caracteristică aparte și o legătură aparte între bărbații din acele vremuri.

    Astfel, mi-a făcut plăcere să citesc mica incursiune in legăturile nemediatizate dintre cei doi protagoniști ai articolului tău.

    Mulțumiri și numai bine,

    xox

    • @ Essentials
      Legături aparte se pot crea și astăzi, la fel de bine, fără sa mai fie nevoie de sacrificii animale (cum se practica în Grecia antica) ; contează (sau nu, pentru cei suficient de curajoși) contextul drepturilor sociale.

      Frumusețea exista, dar cel putin 50% este produsul imaginației. Vremurile erau înzecit anevoioase, iar o relație era ceva dificil de întreținut chiar și pentru cineva de clasa mijlocie. Si vechii greci erau plătitori de taxe, obligațiuni existând și de ordin religios (fa ofranda cutare sa-ți meargă bine; Oracolul a cerut așadar plata a “n” drahme pe o luna munca unui sculptor etc.). Pentru plăceri se organizau în schimb petrecerile publice sau particulare, asa-zisele symposii, unde toți bărbații se “relaxau”.

      Totuși, dacă supunem dragoste intre doi oameni, inevitabil vei încerca sa treci peste orice obstacol!

      Mulțumesc pentru cuvintele tale.

  2. Eu sunt ferm comvins ca intre cei doi a existat o legatura puternica, acea dragoste care devine in timp legenda [neoficial] si pare atat de frumoasa incat ne seduce pe noi toti, dorindu-ne o legatura la fel de puternica plina de pasiune si dragoste pana la adanci batraneti.

    • @ cristymaykei
      ‘Amin!’

      Corect, nu cuvintele fac legendele, ci oamenii. O poveste frumoasa poate fi spusa în puține cuvinte, dacă surprinde esențialul. Insa, fiindcă vorbim de surse (declarate drept istorice, în timp), suntem obligați sa păstrăm o linie cu realitatea; simt ca a existat nefericire. Iar a fi îndrăgostit de un basileu a complicat lucrurile într-o măsură iremediabila. Contestatari nu au existat (sau încă nu s-au aflat), dar nu putem decât presupune ca relația lor (oficiala sau nu) era privita cu ochi buni de macedoneni. Vorbim de reprezentantul unui imperiu și imaginea pe care o lasă în urma lui…

  3. Foarte, foarte interesanta lectura! Mai astept si altele, si din alte epoci istorice si civilizatii. Multumesc!

  4. Nu cred ca Hefaistion a fost pt Alexandru mai mult decat un frate, nu cred ca ar fi fost homosexual vreunul din ei, cred insa ca intr-o anumita perioada a vietii lui Alexandru , acesta a fost bisexual, mai precis dupa moartea reginei Stateira, sotia lui Darius, probabil singura dintre femei pe care a iubit-o cu adevarat, in sprijinul afirmatiei mele vine informatiile lasate de Plutarh, Quintus Curtius Rufus si partial Iustinus, de Arrianus nu pomenesc pt ca el s-a ocupat prea putin de viata intima a lui Alexandru, insa si acesta ca si cei de mai sus, poate mai pitoresc a facut-o Curtius, au descris suferinta lui Alexandru la moartea reginei, apoi gelozia lui Darius si neancrederea acestuia ca i-a fost respectata sotia, auzind de suferinta lui Alexandru, care dupa cum se vede a depasit tabara macedoniana si-a cuprins intreg imperiu ahemenid.

    In sprijinul afirmatiilor vine si viata care a dus-o Alexandru dupa moartea acestei regine, luand tot ce a apartinut lui Darius, inclusiv concubinele si eunuci, preferand femeile Asiei, obiceiurile, imbracamintea, dormind in palatele lui Darius, distrugand Persepolisul orasul unde Darius si Stateira au locuit si s-au casatorit, dupa moartea reginei a dus-o in razboaie si-n dezmat, Curtius descri ospetele la care participau sotiile nobililor babilonieni si desfraul ce urma.

    Cred ca daca ar fi fost homosexual, nu ar fi avut un asa mare apetit pt femei, sa nu uitam ca tot Curtius spune ca si-a insusit 36o de concubine de a lui Darius si ca-n odaia lui de regula dormea o femeie. Nu cred in povestea iubiri salbatice pt Roxana, altfel nu si-ar fi luat la nici un an dupa nunta cu aceasta doua neveste persane, una fiind fiica lui Darius, obligand-o pe aceasta sa poarte numele mamei sale, desii femeia probabil avea un nume mai putin rasunator, si pe fiica lui Artaxerxes al lll-lea Ochus ala otravit de eunucul vizir Bagoas, nu ala care se spune ca era favoritul lui Alexandru, fie vorba intre noi Alexandru a vrut sa-i copieze pe regi persi, lasand treburile imperiului pe mana eunucilor, desi majoritatea de la Xerxes in jos au cam fost casapiti de acestia, daca nu ma insel la Xerxes a fost Aspimentes cel care l-a ucis.

    Asa ca eu cred ca Alexandru venind dintr-o tara ca Macedonia unde femeile erau fie gen maica-sa erau nebune si inclinate desfraului cu tot ce iese in cale, reptile, tauri, de barbati se saturasera, etc fie foarte cuminti si foarte urate.

    Cred ca atunci cand a vazut o femei frumoasa cum era sotia lui Darius, pe fiicele lui nu le pun, pt ca nu cred ca aveau mai mult de 6-7 ani, el casatorindu-se cu una dintre ele la 10 ani dupa Issos, cand o luase prizoniera , deci erau niste copile, care trebuiau sa creasca, si amanta lui Barsine se casatorise cu Mentor la o varsta atat de mica incat a asteptat destui ani ca sa se consume casnicia, deci cand a vazut-o pe cea mai frumoasa femeie din acele timpuri, cum era el foarte navalnic in razboaie, a sarit pe ea, nici nu cred ca a asteptat ca femeia sa se obisnuiasca cu el, si nu spun prostii, Plutarh si Iustinus spun ca sotia lui Darius a murit in urma unui avort spontan, asta la 3 ani dupa ce fusese luata prizionerasi purtata in toate campaniile lui Alexandru, dupa aceea a lasat familia regala la Susa fara sa mai insiste sa-l urmeze, iar Darius nu era inca capturat.

    Ce sa mai spun sunt convinsa ca a fost Stateira regina concubina lui, daca nu murea ar fi fost sotia lui si-ar fi facut vreo 5-7 copii ca Sisigambis mama acesteia. Probabil faptul ca Stateira a murit in urma unui avort nu l-a mai interesat sa lase un mostenitor, ci si-a desemnat diadohi.

  5. @ yarina
    Îți mulțumesc nespus pentru ipoteza și completări! As fi bucuros, dacă vrei, sa mai contribui prin câteva note bibliografice, respectiv autorii citiți, tratând problema.
    Ador sa constat ca mai sunt și flori informate (și dornice de cultura), printre “n” buruieni!!!

  6. De ce nu cred ca Alexandru a fost homosexual: PT ca multe din mortile regilor macedonieni au fost provocate de iubiti lor sau de cei obligati sa intretina relatii anormale cu ei, hai sa facem o incursiune prin istorie. 1/ Arhelaus, unul di mari regi macedonieni, cel care l-a adus pe marele tragician Euripide la curtea sa, a fost asasinat la vanatoare de Craterus-un nobil macedonian despre care Aristotel spune in Politica, ca suporta extrem de greu relatiile anormale cu regele si-o facea doar pt ca regele ii promise pe una din fiicele sale de sotie, nu i=a dat=o, cum era sa i=o dea iubitului sau. 2/ Amyntas cel Mic ceva ruda cu Filip-TATAL LUI ALEXANDRU si el rege pt putin timp,se laudase ca profitase de tineretea unui prieten al sau, a fost ucis si el la fel, tatal lui Alexandru. Filip a fost ucis de Pausanias, un iubit pe care-l livrase lui ATALUS si prietenilor lui sa faca sex in grup cu el, Atalus fiind unchiul viitoarei sale sotii cea care o va detrona pe Olympia, sa mai spun ca complotul lui Filotas impotriva lui Alexandru a avut la baza doi complotisti homosexuali, cred ca Alexandru avea oroare de iubiti prietenilor sai, pe Filotas la si executat, desi tipul nu era homo, dar refuzase sa-l informeze despre ce avea de gand sa faca impotriva SA iubitul secretarului sau, crezand ca este o tampenie tot complotul. vA SPUN SINCER CITINDU-L PE CURTIUS, care mi se pare un scriitor mai bun decat Plutarh si Arrianus, acestia sunt mai seci si subiectivi-fiind greci la origine, pe cand acest scriitor roman a cules in cartea sa tot ce s-a spus sau scris despre Alexandru, chiar si legenda legata de regina amazoanelor, insa citeaza unele scrisori, unde cred ca n-a deformat continutul. Una dintre scrisori a lui Darius catre Alexandru, spunea in mare cam asa,”poti sa cuceresti pamanturi care nu-ti apartin, dar oare vei avea parte de ele, ai luat-o prizionera pe sotia mea Stateira, dar n-ai avut parte de ea, pt ca a murit” am citit textul in latina, eu asa l-am tradus, am verificat si versiunea romaneasca, acolo mi s-a parut ca era mai directa, un fel de acuzatie adusa de Darius la adresa lui Alexandru. Asa ca eu cred cu certitudine ca intre sotia lui Darius si Alexandru a existat o relatie, nu stiu daca ea a consimtit-o, dar mama ei regina Sisigambis care era si mama lui Darius, cei doi fiind frati si soti, a aprobat=o in mod sigur, ea adorandu-l pe Alexandru

  7. Am gasit in cartea lui Quitus Ruffus Curtius, acea parte, de care vi-am scris mai sus, reprezentand cam o,5% din cea scris despre Alexandru si Stateira, REFERIRI LA EA GASITI IN PRIMELE 400 DE PAGINI ale cartii destul de multe, va traduc cu aproximatie o mica parte, daca aveti traducerea romaneasca ce-a aparut prin 1955 puteti compara:…’ vAD CA TU TE COMPORTI CA SI DARIUS, CAND AM PLECAT DE LANGA EL ISI PLANGEASOTIA SI TU O JELESTI, DESI ERA A DUSMANULUI TAU. ACUM AI FI PE CAMPUL DE LUPTA DACA NU TE-AI INGRIJII DE INMORMANTAREA REGINEI PERSILOR…… E MAI USOR SA INVINGI SI SA CUCERESTI, DECAT SA PASTREZI LUCRUL ALTUIA SI CU GREU POTI SA-L PASTREZI. iNSASI MOARTEA SOTIEI LUI DARIUS TE POATE POVATUI…SENTIMENTUL DE MILA A FOST MAI MARE DECAT IN TRECUT”acestea sunt spusele unuia dintre cei 8 trimisi a lui Darius catre Alexandru, ERA INAINTE DE BATALIA DE LA GAUGAMELA, la cateva zile de la moartea reginei Stateira. Cu alte cuvinte mult mai sugestive este mai in fata descrisa durerea lui Alexandru la moartea regine, se poate compara cu cea descrisa de autor la moartea lui Hefaistion, insa aici sunt vreo 5-8 pagini, cu referiri cu tot, iar la Hefaistion cred ca vreo 2 cu indulgenta. Inca ceva sa nu uitati ca o buna parte din scriitori greci si romani erau homosexuali, inclusiv Aristotel, exista tendinta la ei de-a atribuii aceasta orientare tuturor regilor si eroilor pe care i-au cantat in cartile lor. Eu totusi cred cu tarie ca Alexandru in sufletul lui asa cum a lasat Plutarh la un moment dat sa se inteleaga in ale sale “Vieti paralele” a urat aceasta orientare, chiar el era sa fie ucis de un tanar cu astfel de orientari,”complotul FilotaS” , daca este sa ne luam dupa scriitori romani Cesar ere “barbatul tuturor femeilor si femeia tuturor barbatilor”, Octavian il avea ca iubit pe Mecena si asa mai departe, sa fim seriosi studind viata celor care l-au ponegrit pe Cesar, toti au preamarit REPUBLICA ROMANA nu IMPERIUL, asa este si-n cazul lui Alexandru.

  8. Apropo de pederastie, i-a a fost introdusa ca facand parte din sistemul de educatie a tinerilor soldati de catre dorieni, care i-au alungat pe ahei din Grecia, in Asia Minor. Iliada a aparut in Ionia, in Asia Minor, unde se presupune c-ar fi trait Homer, cel care a scris despre Ahile si el presupus Homosexual, desii in epopeea lui acest lucru nu apare nicaieri, fiind din contra inconjurat si el si Patrocle de tinere femei, luate ca sclave in urma unor batalii, de exemplu Ifis iubita lui Patrocle, i-a fost data acestuia de catre Ahile. Dar mai tarziu sub pana talentata a lui Eschil in Mirmidons si-a lui Sofocle, Ahile apare ca erastes si Patrocle ca eromenos, adica ca iubiti, lucru ce-a fost preluat mai apoi si de scriitori latini, care ajunsera sa dezbata daca nu cumva Ahile era eromenos si Patrocle care avea barba erastes, adica viteazul si marele iubitor de femei Ahile a ajuns peste noapte fetita. Nimeni nu a tinut cont ca atat Eschil cat si Sofocle au fost indragostiti doar de barbati, singurul Euripide era un mare amator de femei, dar si acesta la finele vieti s-ar fi dedat la practici homosexuale, fiind eromenos,pt un poet, acolo la curtea din Pella a lui Archelaus, cazand probabil si el victima lui Craterus, cel care n-a mai suportat sa fie eromenos pt rege, normal ca ei sa-l fi vazut pe Ahile si-n postura de barbat iubitor de barbati, desi pe vremea aheilor, nu se vorbea de practicile homosexuale, ca fiind acceptate, un pic ionieni, dar nici ei, cel putin in Asia Minor unde s-au stabilit, la curtile din Milet, Mitilene, sau mai stiu eu unde, nu se consumau aceste practici, din ce-am citit. Dorieni sau stabilit in intreaga peninsula Peloponez, spartani reprezentandu-i cel mai bine, dar si-n Atica. Probabil in Tesalia, Beotia, Locrida, Atena, Foccida, Acarnania etc.Ahile a fost eroul lui Alexandru cel Mare, dar el se lua dupa cele scrise de Homer, caci purta cu el peste tot Iliada, stiu ii placea si tragediile lui Sofocle, Eschil si mai aes Euripide, dar nu cred ca am auzit in vreo scriere antica ca el sa fi fost inebunit dupa Mirmidons a lui Eschil? eu cel putin auzisem de Iliada lui Homer, care ce-i drept a fost succesiv modificata pana sa ajunga-n mainile lui Alexandru, dar nu atat incat sa faca din Ahile un homosexual.

  9. yarina apreciez contributia ta la acest subiect, fierbinte pentru multi profani sau cunoscatori si as dori daca se poate sa fii mai cursiva in exprimare pentru a se putea intlelge intelege bine ce doresti sa transmiti.

    A spune in prima propozitie din fraza, ca nu crezi ca Alexandru si Hephaestion au fost homosexuali, dupa care in a doua propozitie din fraza accepti ca Alexandru este bisexual, arata o lipsa de coeziune si lasa loc interpretarilor.

    Acum serios putin ma incalzeste, ca Alexandru a fost homosexual sau nu, bisexual sau nu, insa atunci cand spui despre Alexandru ca poate fi bisexual, sigur mintea te duce mai departe, ca Hephaestion este sigur cel putin bisexual, iar cand afli ca nu se despartea de Alexandru si dormeau in acelasi cort, devi sigur ca Hephaestion era gay si Alexandru bisexual.
    Si faptul ca Hephaestion nu a agreat femeia, duce la certitudinea ca Alexandru a fost cel mai elegant spus, bisexual.

    Nici un barbat nu plange decat dupa, mama, tata, sotie, copii, iubita sau iubit si cainele favorit. Asa a fost atunci, asa este si acum, PLANSUL ASTA NU SE SCHIMBA, ramane un etalon de baza pentru importanta cuiva in viata unui barbat.

  10. mda … nu cunosc, prea bine, nu ma bag … dar dau cu scubscrisul la ceea ce a scris cristymaykei … oricum frumos comment yarina , mi-a placut. Dar atentie la exprimare.

  11. Cand am treaba si nu pot sa fac o prelegere frumoasa o iau pe repede-nainte, recunosc exprimarea nu este coerenta, pt ca sar de la o idee la alta, la fel si cu ortg. Sa ma explic, Alexandru a fost probabil bisexual, asa spun unii scriitori antici, greci, dar eu nu cred, este o parere a forului meu interior, uni au fost iubitori de barbati, speculez in cei priveste pe Arrianus si Curtius Ruffus si-au scris despre anumite inclinatii a lui Alexandru, dar tot ei se contrazic in aceasta privinta, vezi Plutarh, asa ca mine.

    Era la moda pederastia in lumea antica, dar una este pederastia care dura pana la 24 de ani si alta este homosexualitatea care dureaza o viata. Dupa mine, spun inca o data ca este o parere personala, intre Hefaistion si Alexandru n-au existat relatii de placeri carnale. Prezenta lui Hefaistion langa Alexandru, inca din perioada copilariei, nu inseamna imediat ca este acolo o iubire trupeasca, ci o prietenie bazata pe incredere si respect reciproc, Hefaistion este cel care se ocupa de complotisti, ma refer la cei impotriva lui Alexandru, vezi cazul Filotas, el este cel care-l aduce pe Alexandru in cortul femeilor lui Darius si tot el este dupa mine cel care-l impinge in bratele femeilor.

    Alexandru a avut la viata lui scurta cel putin 6 femei cunoscute, nu intra aici Talestria, Cleopis, Campaste, sigur acestea sunt legenda. Hefastion este cel care se ocupa cu aprovizionarea-n campaniile sale, cu planurile oraselor, drumurilor, el reprezinta administratia. In cine sa fi avut incredere Alexandru? Ptolemeu, Antigonos, Seleucos, Craterus, Antipatros, Cassandros, prieteni lui, s-au dovedit a fi niste profitori, n-au asteptat sa se raceasca trupul lui si sau apucat de impartit imperiu creat de el, unii i-au si ucis cei doi copiii pe Hercules si Alexandru al lv lea, alti i-au ucis sora, mama, fratele vitreg, i-au decimat toata familia inclusiv unchii, sa nu mai ramana absolut nimic din neamul sau.In astia sa fi avut incredere Alexandru? In niciun caz.

    Cel care veghea sa nu fie otravit sau ucis pe la spate in timpul luptelor era Hefaistion, A murit acesta, a murit si Alexandru. Ptolemeu se dadea frate vitreg cu Alexandru, eu nu cred ca el a fost fratele vitreg, eu am o oarecare tendinta sa cred ca acel frate vitreg a fost Hefaistion, chiar Alexandru spune despre el[Hefaistion]-“sufletul meu frate”, nu asa cum spune un indragostit[ nu conteaza obiectul pasiuni sale, barbat sau femeie], “sufletul pereche”.

    Nu mai am timp sa dezbat trebuie sa merg la masa, dar sunt pe aici indivizi care va poate argumenta mai bine. Si va rog cititi mai mult, chiar scriitori antici spun printre randuri, lucruri interesante, bine ar fi sa se descopere Memoriile lui Alexandru.

    Revin, eu cred c-a fost indragostit de sotia lui Darius, daca-l citesti pe Curtius Ruffus, mai ales atunci cand vorbeste de moartea reginei STATEIRA, unde Alexandru plange ca un nebun si intarzie lupta cu Darius, batalia decisiva GAUGAMELA, cam cu o luna, nu poti sa crezi ca o face asa, doar din umanitate. Chiar trebuie sa merg la masa, pe altadata. Scuze pt greselile de exp., chiar imi vin 1oo de idei.

  12. yarina ma bucur ca ai revenit, cam rar, dar tot e bine.

    yarina iti spun, am toata simpatia posibila pentru cineva care gandeste singur/a si are propiile idei despre un subiect asa dificil.

    Acum nu o sa ma leg direct de subiect ci de alt aspect, care sigur iti schimba modul de a gandii homosexualitatea.

    Tu percepi pederastia ca pe ceva normal, ca pe o joaca a barbatilor din lumea antica, pederastie ce se opreste la varsta de 24 de ani.
    Iar homosexualitatea o percepi ca pe ceva anormal fiindca nu mai este un mod de joaca ci devine un mod de viata.

    Eu iti spun cu certitudine si asta o poate aproba sau infirma orice gay care se simte gay de mic, homosexualul care atunci cand incepe sa judece ce este diferit la el de restul lumii, ca semnele pederastiei le are de mic copil, fiind ferm convins ca el gay este si nu poate deveni heterosexual peste noapte sau in baza unui tratament minune.

    Nu trebuie sa fie prea greu de inteles acest aspect.
    Oricat ai incerca, sa imparti orientarea sexuala dupa varsta, nu merge in realitate sa faci acest lucru cu adevarat, fiindca in fond si pederastul si homosexualul inseamna acelasi lucru.
    Iar pederast, acest cuvant este foarte urat de multi gay culti.

    Orientarea sexuala ramane chiar daca legile societatii, odata trecuta varsta nu mai dau voie afisarea ei.

  13. Nu eu am fost cea care a spus ca pederastia nu este egala cu homosexualitatea, citeste scrierile greco-romane, sunt in graba acum, nu stiu care scriitori sau inclinat spre aceasta latura, cred ca Platon, probabil si Aristotel in Politica sau in alte carti, voi reveni cu informatii mai exacte. Stiu sa-ti spun ca PEDERASTIA, a fost IMPUSA de dorieni, sunt o ramura a grecilor ce-au venit dupa ahei si ionieni, ei au oblligat ca tineri ce urmau o “cariera militara” de timpuriu sa cunoasca si o apropiere trupeasca, se face o intreaga filozofie pe chestia asta, spartani au fost singurii care au mentinut acest sistem educational….., in grecia antica, barbati nu puteau iubii tineri peste 18 ani, daca o faceau erau priviti cu dispret, era o forma de pedofilie, clar nu toti tinerii acceptau aceste relatii, Plutarh descrie in VIETI PARALELE cum Dimitrios Asediatorul{Poliocertes}, a incercat sa se “bucure” de frumusetea unui foarte frumos tanar, iar acesta ca sa scape s-a aruncat in baia fierbinte, muriind in chinuri groaznice.

    Alexandru Macedon a decimat “Batalionul sacru Teban” care era format din tineri ce se iubeau intre ei” se spune ca erau alesi cei care se iubiau cu patima, ca sa demonstreze astfel unul celuilalt cat de viteji sunt, tatal sau Filip se spune ca atunci cand a vazut cea facut Alexandru cu Batalionul sacru Teban, a plans si-a dat ordin sa li se ridice un monument, pe care 3 ani mai tarziu fiul sau l-a facut praf, pt ca Teba se rasculase iar impotriva lui.

    Eu am dubii asupra homosexualitati lui Alexandru, mai ales cand se spune ca Hefaistion i-a fost iubit, dupa cum se stie l-a casatorit cu Drypetis, la fel cum a facut si cu ceilalti comandanti ai lui, se pare ca relatia lui Hefaistion cu Drypetis a fost de natura celei a lui Seleucos cu Apama, mai intai amanti, dupa aceea soti, este posibil sa fi avut impreuna copii inainte de nunta, ucisi impreuna cu mama de Perdiccas si Roxana, iti spun citind antici, unele lucruri care ti se pareau clare, devin neclare si-o iei cu ipotezele de la inceput. Din nefericire sunt femeie, nu prea inteleg aceasta iubire, sunt spirit inferior, asa spunea Aristotel.

    Iarta-ma daca te-am jignit cumva Crysti… Iarta-mi greselile de exp, si ort. sunt pe graba.

  14. Yarina nu sunt eu atât de merituos ca să-ți ceri tu scuze față de mine, din contră apreciez faptul că te-ai implicat și am multă admirație, simpatie pentru tine cu modestia ta demnă de un întelept al antichității. Îți răspund tărziu, insă nutresc speranța că vei citi aceste rănduri.

    Nu ești cu nimic inferioară fiind femeie … și deștepții sunt proști câteodată, spunea Beaumarchais, așa și cu Aristotel, mai nimerea și el cu bâta in baltă, se întâmplă si înțelepților.

    Oricum nu vom ști niciodată adevărul dacă sau nu a fost Alexandru gay sau bi.
    Cert este că nu putem face decât supoziții și fiecare decide după cum rezonează, mai ales că informațiile dau posibilitatea argumentării, pro sau contra homsexualități lui Alexandru. Eu cred că a fost bi, iar dragostea lui Alexandru pentru Hepahestion din Pella e deja legendară. Este o legendă despre dragoste a unui om puternic ce a scris istorie.
    Ideea ce-o vreau eu s-o subliniez, este … că si cel mai puternic om de pe pământ, are nevoie de dragoste, iar când o are, devine legendă.

Comments are closed.

Vezi si...

Poveste de toamna

Octombrie Week-end la Brasov. Pe drum simt o nerabdare de a ajunge ce ma face sa apas mai tare pe acceleratie. Dar... am noroc caci ingerul meu ma pazeste... Drumul a fost ok. Prin munti toamna isi arata deja din plin frumusetea. Padurea are mii de culori. Frunzele cad pe...

Articole din aceeasi categorie