shadow

În noaptea dintre 22 și 23 decembrie 2015, după o dezbatere de zece ore, Parlamentul Republicii Elene a votat, cu 193 de voturi pentru și 56 de voturi împotriva (51 au absentat de la vot), recunoașterea uniunilor civile între persoane de același sex. Astfel, Grecia devine al doilea stat majoritar ortodox care recunoaște și oferă o serie de drepturi civile cuplurilor de același sex, după ce Republica Cipru a introdus o lege similară cu o lună înainte, în noiembrie 2015. Totodată, art. 347 din Codul Penal a fost abrogat, eliminând o dispoziție caducă care incrimina „perversiunile între bărbați,” iar vârsta de consimțământ a fost egalizată la 15 ani pentru persoanele heterosexuale și homosexuale.

Prim-ministrul Republicii Elene, Alexis Tsipras, liderul formațiunii SYRIZA, a prezentat scuze comunității LGBTQIA+ și cuplurilor gay pentru atitudinea statului grec de până acum:

„Odată cu legalizarea parteneriatelor pentru cuplurile de același sex, un ciclu de înapoiere și rușine pentru statul grec se închide. A fost un ciclu de negare și marginalizare a unei mari părți a cetățenilor noștri, cărora nu le era permis să trăiască împreună cu partenerul lor și să se bucure de drepturile de bază, ducând la condamnarea Greciei de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

Astăzi recunoaștem dreptul tuturor oamenilor, indiferent de gen sau orientare seuxală, să trăiască împreună și să își aleagă propria cale în viață, așa cum văd de cuviință. A avea drepturi egale în viață și în moarte, asemenea tuturor cetățenilor greci.”

Contextul politic și istoric recent

În aprilie 2006, Mișcarea Socialistă Panelenică (PASOK) a inițiat pentru prima dată o propunere legislativă prin care erau recunoscute uniunile civile, de orice orientare sexuală, urmând modelul parteneriatelor civile din Franța. Această propunere, alături de o alta similară, propusă tot de PASOK în 2008, au eșuat în procesul legislativ, având un limbaj ambiguu și având de înfruntat opoziția totală a Bisericii Ortodoxe a Greciei, o instituție mult mai puternică decât cea din România, relația dintre stat și biserică fiind aproape în simbioză.

În 2008, organizația OLKE, parte a mișcării LGBT din Grecia, a inițiat o campanie prin care urmărea să convingă autoritățile locale să permită căsătoriile între persoane de același sex, utilizând o scăpare din legea privind căsătoriile din 1982, care face referire la „persoane,” fără a defini sexul acestora. Utilizând această scăpare legislativă ca pretext, primarul orașului Tilos, Anastasios Aliferis, a realizat o căsătorie civilă a două cupluri de același sex, unul de lesbiene și unul de homosexuali. Biserica Ortodoxă Greacă a atacat puternic acest eveniment, iar ministrul justiției a declarat că căsătoriile sunt nule de drept, lucru constatat de toate instanțele de judecată grecești, dosarul ajungând pe masa judecătorilor CEDO.

La 8 februarie 2011, Curtea Europeană a Drepturilor Omului decide să accepte două cazuri, în care statul grec era acuzat de încălcarea vieții private și de discriminare, a unor cupluri LGBT, iar în luna august a aceluiași an, guvernul grec își anunță intenția de a elabora o legislație matrimonială care să ofere drepturi cuplurilor LGBTQIA+. Doi ani mai târziu, în noiembrie 2013, CEDO emite o hotărâre definitivă prin care Grecia este condamnată pentru discriminare, prin neincluderea cuplurilor LGBT în legislația care oferă drepturi civile cuplurilor. Ulterior, PASOK, care încă guverna Grecia, și SYRIZA au promis că vor elabora o legislație matrimonială inclusivă, care să ofere drepturi egale cuplurilor de același sex. După câteva încercări nereușite, pe 9 noiembrie 2015 a fost transmis Parlamentului o ultimă propunere legislativă cu privire la uniunile civile între persoane, fără a ține cont de sexul acestora. Propunerea a fost aprobată pe 23 decembrie de către Parlament, promulgată în data de 24 decembrie de către președintele Greciei și intră în vigoare la data publicării în monitorul oficial al Greciei, probabil astăzi, 26 decembrie 2015.

Opinia publică

Un sondaj de opinie realizat la 12 mai 2015 de către institutul Focus Bari, la nivel național, a arătat că o majoritate de 56% din populație susține căsătoriile între persoane de același sex. Un procent de 76% dintre respondenți au fost de acord că homosexualitatea ar trebui acceptată de către societate, iar 70% au fost de acord că parteneriatele civile ar trebui extinse pentru a include cuplurile gay. Există, în continuare, o opoziție față de adoptarea copiilor de către cuplurile de același sex, cu un procent de 56% care se opun. Totodată, 54% dintre respondenți au fost de acord că ar trebui să existe o legislație mai strictă privind sancționarea infracțiunilor homofobe.

Comentariu

Aprobarea uniunilor civile în Grecia și Cipru, două țări majoritar ortodoxe, cu biserici naționale extrem de influente, reprezintă un studiu de caz important pentru mișcarea LGBTQIA+ din România, iar efectele acestui eveniment se vor resimți direct sau indirect și în cazul nostru. Mitropolitul Banatului, Ioan Selejean, deja a anunțat, în pastorala de Crăciun, că intenționează să lanseze o acțiune de strângere de semnături pentru schimbarea definiției căsătoriei din Constituția României. Biserica se simte amenințată de puterea exemplului, de incapacitatea Bisericii Ortodoxe Elene, cea mai puternică din Balcani, să oprească și să întoarcă valul. Reacția va fi probabil majoră și va implica multe resurse, inclusiv cele ale statului. Totodată, aceasta oferă mișcării LGBTQIA+ din România oportunități importante, un posibil acces mai larg la mass media și chiar posibilitatea deschiderii unei dezbateri naționale, care va amplifica gradul în care putem ocupa agenda publică, ajungând la oameni care nu au tangență directă cu subiectul. Trebuie doar ca organizațiile LGBTQIA+ să știe să se coordoneze și să acționeze concertat.

 


Alte articole scrise de același autor (MarioG):


Thanks for rating this! Now tell the world how you feel via Twitter.
Ce părere ai despre acest articol?
  • Super tare
  • Util
  • Complex
  • Amuzant
  • Plictisitor
  • Slab

Author

MarioG

Mario G este un tânăr entuziast, pasionat de tot ce ține de „social”. Pe DarkQ publică articole despre discriminare, normativitate, legislație și politici queer, precum și despre construcția socială a identității de gen și a orientărilor sexuale.

Comments

  1. Schwul    

    Nu spui și câtă ură va stârni parteneriatul ăsta.

    1. MarioG    

      Ura cui? A celor care deja ne urăsc? O analiză cost-beneficiu îmi arată că am avea mai multe beneficii, cel puțin pe termen mediu și lung.

  2. Corneliu    

    Cred ca in Grecia s-a putut si pentru ca majoritatea a fost de acord (in articol scrie de 56% din populatie pentru). Stie cineva care e procentul in Romania? Si mai cred ca in Grecia s-a ajuns la procentul asta nu doar prin razboaie mediatice, ci prin contactul cu persoane gay din comunitate (vecini, colegi etc.).

    In fine, atasez si un articol recent legat de subiectul asta, e interesanta in special sectiunea de comentarii; acolo se vede ca homofobii s-au mai inmuiat, pusi in fata variantei casatoriei, multi ar fi de acord cu parteneriatele.

    http://www.ziare.com/politica/constitutie/biserica-vrea-semnaturi-pentru-modificarea-constitutiei-casatoria-e-intre-un-barbat-si-o-femeie-1401058

  3. MarioG    

    Conform Eurobarometrului pe 2015, doar 21% dintre români ar fi de acord cu căsătoriile între persoane de același sex.

    1. Corneliu    

      21% mi se pare destul de mult, prin 2006 era in jur de 10%. In tarile unde s-a legiferat deja, in general procentul s-a dublat la aproximativ 15 ani, deci in Romania s-ar ajunge la 50% in vreo 20 de ani. Insa, repet, in tarile unde cuplurile gay sunt acceptate, evolutia a fost de jos in sus, in sensul ca intai s-a schimbat mentalitatea si pe urma legile. In Romania e pe dos, legile sunt mult inaintea mentalitatilor (ceea ce in fond e un lucru pozitiv). Daca s-ar face maine un referendum pentru articolulul 200, cred ca in jur de 60% ar vota pentru articol. Referendumul pe care il doreste mitropolitul pe de alta parte mi se pare irelevant, casatoriile gay oricum sunt ilegale, asa ca nu va avea nici o consecinta. Iar cand se va trece de pragul de 50% pentru, constitutia va fi usor de modificat (daca va fi nevoie), indiferent de ce vrea BOR-ul, care e privita de pe acum ca o insitutie medievala si corupta.

  4. Corneliu    

    Acum, dupa ce s-a rezolvat cu parteneriatele civile in Grecia, urmeaza, asta cred ca stie toata lumea, Italia. Am urmarit selectiv ce s-a intamplat la festivalul Sanremo zilele astea in legatura cu subiectul asta. In prima zi a festivalului (marti) a fost invitat de onoare Elton John (organizatorii au negat, neconvingator, ca au vrut sa transmita prin asta vreun mesaj legat de parteneriatele civile). Miercuri a cantat Ramazzotti, care a venit pe scena cu un steag rainbow, cu care a cantat vreo doua melodii. Nu am gasit inca un clip cu Ramazzotti de miercuri, dar cred ca se poate gasi usor. Atasez totusi melodia (de pe ultimul sau album, lansat luna asta) pe care a cantat-o Elton John. Si de fapt festivalul nu s-a incheiat, poate mai urmeaza surprize.

    https://www.youtube.com/watch?v=8omnpdJtnYQ

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *