No menu items!

Pride (2014)

Acelasi autor

Sărutând pe stradă

Azi am fost tentat să sărut pe cineva în plină stradă, în văzul lumii. M-am abținut, desigur. Nu se cade ca un bărbat să...

Top-down vs. Bottom-up

Am participat în data de 10 decembrie, cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Omului, la o dezbatere organizată de către MozaiQ LGBT, o nouă...

Afectivitate, atracție și prietenie platonică

Se spune că prieteniile între bărbații gay și în general între persoanele non-heterosexuale sunt cele mai greu de menținut și întreținut, pentru că, deh,...

Precaritatea

Dacă este o condiție specifică care caracterizează starea socială a unor segmente largi a populației LGBTQI din România, atunci aceasta este precaritatea, sub diferitele...

Efectul bulgărelui de zăpadă

Căsătoria între persoane de același sex a devenit în ultimele două decenii pilonul principal al mișcării LGBT, în special a celei din Statele Unite...
MarioG
MarioG
Mario G este un tânăr entuziast, pasionat de tot ce ține de „social”. Pe DarkQ publică articole despre discriminare, normativitate, legislație și politici queer, precum și despre construcția socială a identității de gen și a orientărilor sexuale.

IMDb rating: 7.9/10

Am văzut filmul într-o noapte când nu mai aveam chef de cartea pe care o citeam. Auzisem multe lucruri bune despre el, dar nu îmi găsisem timp să îl văd până în acel moment.

Filmul este plin de umor englezesc, dar transmite și mesajul subtil al luptei pentru egalitate și împotriva discriminării și prejudecăților. Ajută și faptul că este inspirat dintr-o poveste adevărată.

Filmul se centrează pe relația de grup dintre o organizație LGBT din Londra și Uniunea Națională a Minerilor, la mijlocul anilor 1980, în timpul conflictului social dintre conservatorii lui Margaret Thatcher și minerii. În contextul politicilor neoconservatoare specifice anilor 1980, mișcare LGBT din Marea Britanie este încă periferică și lipsită de orice posibilă influență reală asupra societății, cu exceptia faptului că reușește să strângă bani, suficient de mulți pentru a-i ajuta pe minerii aflați în grevă generală. Filmul arată colaborarea dintre sindicatul minerilor și organizația LGBT, inclusiv confruntările din interiorul sindicatului minerilor pe tema colaborării cu „the fags”.

Filmul este emoționant prin relațiile interpersonale care se dezvoltă între sindicaliști și gay, iar ieșirea din dulap (so-so) a unora din conducerea sindicatului oferă și o altă perspectivă asupra întregului ansamblu imagistic.

Vă recomand să îl vedeți!

19 COMMENTS

  1. Suna bine. Macar e altceva decat uzuala poveste boy meets boy…
    In plus, pentru mine pica bine pentru ca tocmai citeam o carticica despre neoliberalism. Mersi pentru recomandare.

  2. Am vazut filmul aseara si trebuie sa spun ca mi-a depasit asteptarile.

    A trecut ceva timp de cand n-am mai vazut un film (LGBT) care sa-mi placa atat de mult, si in ce priveste abordarea temelor LGBT, este un film complet/”cu de toate”: coming-out, epidemia SIDA, violenta fizica si psihica impotriva gay-lor legitimata de legislatie, intersectionalitate (cand o persoana se afla la intersectia mai multor categorii vulnerabile; tigan gay, de exemplu), Pride, reprezentare, si poate cel mai important, SOLIDARITATE si efectele ei asupra comunitatilor.

    Desi filmul pare ca incearca sa atiga aproape toate aspectele vietii LGBT (de fapt, doar LG) din acea perioada, am apreciat ca reuseste sa nu para didactic. Asta datorita actorilor consacrati (Imelda Staunton, Bill Nighy, Andrew Scott) si a scenariului scris cu umor si presarat cu relatii interumane emotionante (este vorba de intalnirea a doua comunitati izolate: cea rurala si cea gay).

    Placut film, si o bucata de istorie relevanta, cred eu, pentru situatia actuala a comunitatii din Romania.

  3. Sunt total de acord cu AlexP, este un film ce pare anost la început, apoi te prinde pentru că este imposibil să nu te poți identifica cu minim un personaj, ca apoi când totul părea pierdut și începi să gândești că niciodată nu se va schimba atitudinea față de minoritatea gay, se petrece un lucru atât de neașteptat, încât te lasă fără cuvinte de câtă emoție cu bucurie te cuprinde.

    Dar nu o să spun mai mult, altfel se pierde magia emoționantă a filmului, mai bine-l vezi.

  4. Apropo de filmul asta, ma gandeam la o chestie si sunt curios ce parere aveti (Mario si oricine altcineva)- cum vi se pare apropierea comunitatii gay de cea roma? Ma refer la manifestari de solidaritate in activitati precum Roma Pride (care nu stiu daca se mai tine, sincer sa fiu) sau, mai recent, campania de ajutorare a evacuatilor din Vulturilor. Sau o varianta poate mai apropiata de miscarea LGBT: miscarea feminista, cu marsurile impotriva hartuirii stradale, de exemplu.
    M-ar bucura sa aud cat mai multe pareri, pentru ca sunt curios de ce la noi exista o demarcatie atat de puternica intre aceste miscari ce au totusi destule in comun. None of us is free until we are all free? nu?

  5. Eu aș susține o alianță LGBTQ+ cu comunitatea romă și cea feministă. Chiar am participat la un proiect anul trecut în care am fost buddy al unui elev de liceu care era roma și am rămas impresionat de comunitatea din care făcea parte, dintr-o comună de lângă București.

    Problema pe care o întrevăd este aceea că comunitatea LGBTQ+ din România (și nu numai) este și ea intolerantă cu alte minorități și uneori cu o semnificativă parte a propriei comunități. Mulți gay sunt rasiști, sexiști și… homofobi. Totuși, la nivel macro și instituțional eu aș saluta acțiuni comune de solidarizare și sprijinire.

  6. In conditiile in care la manifestatiile propriei comunitati participa doar 150-200 de oameni, nu mi-am imaginat masele LGBT ridicandu-se si salvand lumea. Mai degraba ma intrebam de ce nu exista astfel de solidarizari printre oamenii activi (decat foarte rar si nu vizibil/institutional).
    🙂

  7. Din ce stiu eu romii au tot felul de principii si obiceiuri stricte privind familia si familia extinsa, nu stiu sa agreeze homosexualitatea, ba chiar dimpotriva.

    Aceia care sunt realmente educati, cu bun simt si care militeaza pentru tratament egal in societate il merita insa sunt foarte putini.

    Iertati-ma nu vreau sa dezvolt subiectul suficient cat sa m-acuze cineva de generalizare si de preconceptii, dar realitatea arata ca din pacate lipsa de educatie si comportamentul urat in randul romilor e destul de generalizat.

    Asa ca, din punctul meu de vedere o reala alaturare a manifestarilor lgbt si rome? Niciodata nici macar o data.

  8. Intr-adevar discursul, cu subiect schimbat imi suna familiar. “Gay-ii in general sunt instabili si promiscui, in afara de cativa speciali, care sunt integri, dar astia sunt putini.” Nu stiu daca era chiar cazul sa te opresti/cenzurezi. E totusi o opinie valoroasa, care ofera anumite explicatii.
    In plus, homofobia si rasismul sunt niste curente foarte puternice in Romania (fara sa vreau, ma surprind si pe mine avand astfel de accente in discurs) si nu cred ca avem vreo sansa sa le stingem cu adevarat daca incercam sa le acoperim/sufocam fara a le intelege, a vorbi despre ele cat mai liber (preferabil intr-un mod autoconstient, fara a sustine discursuri extremiste).

    Dar despre apropierea de curentul feminist ce crezi?

  9. Curentul feminist ar trebui sa promoveze egalitatea in drepturi a femeii cu barbatul. Ceea ce fac insa multe feministe e mai curand echivalentul misoginismului.

    In plus de ce musai sa ne alaturam? Alaturarea asta imi face impresia c-ar fi facila pentru ele fiindca pe gay nu-i atrag femeile si nu isi doresc de principiu cel putin sexual vorbind sa le domine, unde mai pui si viziunea asta a unora ca gay-ii ar fi cel putin psihologic vorbind daca nu si fizic sau comportamental, cam efeminati.

    Daca alaturarea noastra cu miscarea in cauza sau invers se face pe principiile astea, cel putin din partea feministelor, atunci mai curand e o mica jignire.

    Si Alex, imi pare rau ca te superi putin sau mai mult pe mine pentru ce spun si cred despre comunitatea roma, dar, ghinion, cativa oameni de bun simt nu fac primavara. Cand observi un comportament urat la peste 80% din reprezentantii acestei etnii, crede-ma “in general” e chiar o expresie potrivita.

    Oricum astea sunt opiniile mele, fiecare e liber sa se alature oricarei miscari sau curent doreste.

  10. AdyAlexander, îmi dau seama că avem în mare păreri și valori total antagonice. Ești o necesitate la casa omului 🙂 oricine are nevoie de cineva care gândește total opus, permite astfel dezvoltarea.

  11. Ar fi culmea sa ma supar dupa ce eu am cerut pareri :))
    De asemenea, e destul de clar ca sunt opiniile tale, din moment ce tu le-ai scris si nu le-ai pus in ghilimele. Multumesc ca le-ai exprimat.
    Mi se pare de la sine inteles ca oricine se poate alatura oricarei miscari. Nu incercam sa cer permisiunea sau sa-mi validez alegerile personale, cat sa aflu si alte opinii din interiorul comunitatii.

    Inca nu am avut “norocul” sa cunosc feministe care sa sufere de misandrie, nu intr-un mod serios/relevant cel putin.

    Nu e musai sa ne sprijinim, dar mi se pare ca am avea o voce mai puternica si mai coerenta decat militand asa, in palcuri de oameni si perpetuand aceleasi atitudini contra carora militam.

    Am mai zis la un moment dat, nu mi se pare o idee buna sa ne ducem viata astfel incat sa demonstram cuiva ceva, mai ales cuiva care nu ne place. Daca am ajuns sa nu ma asociez cu femei ca sa nu ma considere homofobii efeminat, “lupta” e gata pierduta.

    N-am inteles ce ai vrut sa spui cu “Alaturarea asta imi face impresia c-ar fi facila pentru ele fiindca pe gay nu-i atrag femeile si nu isi doresc de principiu cel putin sexual vorbind sa le domine”. Ar trebui sa le dominam? Care e jignirea?

    Daca e sa te alaturi unei miscari feministe ar trebui sa o faci pentru ca recunosti nedreptatea unei inegalitati istorice ce se continua si azi. Apoi ca gay, mai este si apropierea motivelor de protest si faptul ca o parte din homofobie este datorata misoginismului.

    Opinia despre romi nu o sa incerc sa ti-o schimb pentru ca nu stiu prin ce experiente traumatizante ai trecut si cum te-au marcat ele. Eu unul am avut o experienta diferita: n-am observat un comportament urat la 80% dintre romii pe care i-am cunoscut, nu mi-au facut romii mai mult rau decat romanii si am cunoscut persoane remarcabile din aceasta etnie si oameni care au facut fata unor situatii dificile poate mai bine decat as fi facut-o eu. De-asta nu iti impartasesc opinia.
    In acelasi timp, o pot intelege, caci stiu ca foarte multe faradelegi sunt comise de romi, insa pentru mine asta nu constituie un motiv sa condamn intreaga etnie, cat sa incerc sa inteleg mai bine contextul care a dus la acele fapte.

    Despre homofobia existenta in cultura rromani am auzit si eu si m-am gandit ca este un impediment destul de serios. Totusi unele evenimente recente, in care am fost martor la convietuirea culturii queer cu cea rromani (conjunctural si nu pt mult timp), m-au facut sa mai sper. Intr-adevar, aici e o problema spinoasa.

    Daca n-ar fi trist, ar fi chiar amuzant cum comunitatile marginalizate se incapataneaza sa discrimineze la randul lor (si acum chiar nu ma refer exclusiv la gay).

  12. @MarioG Valorile mele de baza imi dicteaza sa fiu impotriva ipocriziei, minciunii, rautatii, homofobiei, discriminarii, violentei si prostiei.

    Crezi tu c-avem valori total antagonice? Ma rog…

    Adica eu sper ca pricepi cat se poate de clar cand iti spun si te asigur ca nu sunt o persoana discriminanta si nici rasista, sexista etc. Stii care e diferenta dintre a observa ca enorm de multi romi sunt cum sunt si a-i discrimina? Daca as fi rasist si discriminant, daca as intalni un rom de bun simt FIE EL/EA si cu fuste si port traditional, l-as respinge doar fiindca e rom. Aia e diferenta. Insa hotia, mizeria, limbajul de golan nu le suport iarta-ma, cum nu suport nici cultura manelistica in toate formele ei. Am avut vecini tigani, romanizati cum se spune in sensul ca nu se imbracau in fuste si cu aur pe ei si au fost si inca sunt niste oameni linistiti si normali. M-am inteles grozav de bine cu fiul acestor oameni si nu am experiente neplacute cu alti romi.

    Daca conteaza cu ceva, un fost fuckbuddy al meu era destul de rom. Probabil insa la vreo 2 generatii diluate distanta. Si crede-ma era un om foarte ok.

    @Alex acelasi lucru ti-l repet virtual si tie. Nu discriminez, nu sunt rasist. Sa inteleg contextul care a dus la golanismele si furturile romilor? Daca-l gasesti sa mi-l zici si mie.

    Relativ la jignirea cu feministele. Cum unde e jignirea? Asa mi se pare ca apropierea prea facila intre feministe si gay se bazeaza din partea lor pe ideea ca homosexualii sunt mai efeminati cel putin mental vorbind si eu nu cred ca asta e vreo regula. Nu stiu chiar n-am nici un chef de feministe la ora asta si la nici o alta ora, feministele au o groaza de femei care urasc barbatii din motivele evidente ce tin de miscarea lor si noi suntem barbati deci…mai bine de-atat nu stiu sa iti explic.

    Iar din partea noastra, noi de ce ne-am alatura de feministe ? Eu nu pricep. Eu personal nu urasc femeile. Dar nici nu sunt genul care se inconjoara de ele si se arunca-n malluri la cumparaturi, nu mersi.

  13. @AdyAlexander, populația roma este asociată cu „hotia, mizeria, limbajul de golan” din cauza stereotipurilor rasiste și xenofobe, precum și din cauza unor acțiuni sociale de generalizare a unor caracteristici individuale care sunt asociate cu întreaga comunitate (exact la fel ca în cazul comunității LGBTQ+).
    Iar procentul semnificativ mai mare de infracțiuni comise de romi, precum și lipsa educației, este cauzată de discriminarea și rasismul societății românești. Unii romi nu ajung infractori sau rămân analfabeți pentru că le-ar plăcea această stare, ci pentru că sunt forțați de către societate, sunt alungați la periferia societății și li se spune permanent că sunt niște nimeni, sunt subjugați și arătați cu degetul ca niște „rebuturi” societale. Dacă îi spui de 1000 de ori unei persoane că este infractor, atunci există șanse mari ca persoana să considere asta ca fiind normal și să acționeze în consecință.

    Majoritatea romilor sunt foarte de treabă, iar clasificarea lor într-un anumit teritoriu social și cultural nu face decât să mențină procesul social de discriminare directă a acestei comunități. De asemenea, procesul de „românizare” nu trebuie salutat, căci este doar un proces de asimilare care duce la pierderea identității culturale și forțarea respectivelor persoane să adopte atitudini și obiceiuri normative doar pentru a fi acceptați în societate. Sună cunoscut?

  14. @MarioG Stiu si eu toate chestiile astea, inteleg cercul asta vicios, de altfel sunt chiar foarte familiarizat cu lucrurile care se spun intotdeauna legat de discriminare si generalizare, nu ma considera cumva vreun prost.

    Totusi presupunand ca sunt intr-adevar intr-atat de fortati sa fure sau sa nu se educe, nu stiu daca fortarea asta e normal sa-i faca pe unii sa fure intr-atat incat sa aiba tone de aur pe ei si cele mai scumpe masini, sau intr-atat de fortati sa nu se cultive incat, desi poate doar cu 4 clase sau si fara ele sa aiba cel mai oribil comportament.

    Bunica-mea are 4 clase. Oameni de la tara au 4 clase sau chiar deloc. Daca-mi arati unul care se comporta ca un rom imi pun eu cenusa in cap. Nici aia din africa nu se comporta in halul in care se comporta romii fara scoala.

    Si-apoi as putea sa-ti dau si exemple de comportamente infecte si de hotie la toti cei care s-au cultivat si nu mai sunt nici saraci – Salam, Guta, Minune etc. Pe ei ce-i mai impiedica sa aiba bun simt? Stim bine ce-au facut si cu banii si cu femeile si uneori cu accidentele auto, ce comportament si anturaj mafiot au.

    Uite eu nu cred ca majoritatea sunt foarte de treaba. Ghinion. Dar iti repet, daca-mi dovedeste ca-i de treaba sunt om cu oricine, asta inseamna de fapt sa nu discriminezi.

    Sa nu discriminezi inseamna sa dai credit in alb chiar tuturor doar pentru a stereotipiza nediscriminarea in sine? Nu, mersi, nu dau credit in alb nimanui.

  15. P.S. Iarta-ma ca am dat doar exemple de manelisti ca fiind romi cultivati macar minim minimorum si ajunsi relativ instariti ca avand inca un comportament “specific” urat. Clanul Bercea cum suna? Sau chiar “rejii” Cioaba, imparatul Iulian, clanu carpaci si cate or mai fi, aia cu turnulete de nu-i stie nimeni care inca fura curent sau injura reporterii, arunca cu pietre dupa ei sau isi pun poalele-n cap, aia de fac pe nebunii cand au cate o ruda in spital, majoritatea celor cu fuste care nu se spala, cei care au inele de aur pe deget si inca fura cu tonele din supermarketuri.

    Dar normal, majoritatea sunt foarte de treaba. Doar eu si inca vreo nu stiu cate milioane de romani nu vad majoritatea asta.

    Si-am sa-ti mai spun ceva, eu nu simt nevoia sa am o atitudine nediscriminatorie standard, scoasa din cutie, pristine, stereotipizata, ca, vezi doamne, sa pot pretinde aceeasi atitudine si pentru mine. Nu am nevoie de asa ceva fiindca eu consider ca singurul mod in care ii pot determina pe cei cu care iau contact sa nu ma priveasca urat sau sa ma discrimineze daca afla ca-s gay e numai si numai comportamentul meu, felul meu de a fi, faptul ca sunt om si ii respect daca primesc respect etc.

  16. Nu, a nu discrimina nu inseamna sa nu desconsideri pe cineva pe criterii rasiale sau de sex dupa ce acesta si-a dovedit valoarea, desi cei care fac asta comit o discriminare patologica. In formele ei moderate, discriminarea inseamna sa desconsideri pe cineva pana la proba contrarie bazat pe anumite trasaturi. Sa consideri pe cineva hot pentru ca fura nu e discriminare. Sa-l consideri hot pentru ca e tigan, este.

    Daca e sa ne duelam in exemple, pe cei din parlament si administratia locala ce-i opreste sa se cultive, sa nu mai fie golani sau sa nu mai fure atat de mult? Sunt cumva toti tigani? Parvenirea este un fenomen ce a afectat profund societatea romaneasca de tranzitie, fie ca vorbim de romi, fie de romani. As putea discrimina intreaga tara folosind retorica ta cu mici modificari.

    Sa vorbesti de Africa mi se pare ca duce discutia in derizoriu, la fel ca remarca despre cumparaturi in mall (ce-are mersul in mall cu feminismul?). Macar acum mi-e mai clar puctultau de vedere.

  17. Mario, am incercat sa-ti scriu in privat, dar vad ca nu verifici mesageria, asa ca o sa reiau aici intrebarile:

    As vrea sa stiu mai multe despre experienta de buddy cu un licean de etnie roma. Tu esti licean? Ce organizatie a intermediat contactul si cum ai aflat de proiect? Pustiul sau organizatia stiau ca esti gay?
    Oricat de multe detalii esti dispus/ te simti confortabil sa dai, sunt binevenite.

  18. Alex n-ai inteles, nu trebuie sa-si dovedeasca valoarea ci sa fie om de bun simt de la prima interactiune. Daca eu vin la tine, prima interactiune si-s vizibil jegos, la propriu, sau merg cracanato-macho, mesflec o guma ca porcu si-ti zic “bafta coae” si ma uit la tine asa cu un aer superior sa-mi zici tu mie ca n-o sa ma consideri un cocalar si poate-mi tragi si vreuna.

    Daca intalnesc orice tigan care-mi zice buna ziua si daca poarta o discutie cu mine o poarta intr-un mod civilizat, crede-ma ca n-am absolut nici o prejudecata activata. Daca vine cu fuste, nespalat si se mai si ia de mine sau imi vorbeste in sictir, atunci da, voi avea o problema.

    Insa observ ca daca nu rezonez cu genul asta de opinii ultra-acceptante sunt luat de prost si de inferior. Mai clar de-atat nu pot sa-mi explic pozitia, am zis-o cat de bine am putut.

    Accept orice persoana langa mine sau intr-o conversatie daca e civilizata intr-un cuvant suficient de incluziv. Poate fi rom, chinez, albanez, african, negru, orice. Daca stie sa se poarte si sa vorbeasca n-am probleme.

    Singurul lucru pe care l-am spus e ca din ce stiu eu comunitatea roma clasica e homofoba si ca foarte multi romi indiferent de statutul lor social si financiar au un comportament oribil, vizibil nu inchipuit de mine. Alora nu le dau nici un credit de nici un fel, imi pare rau. NU cred ca are nimeni dreptul sa fie hot si marlan doar fiindca e discriminat. Mai ales fiindca asta creeaza un cerc vicios si atunci chiar nu prea au de ce sa se planga, daca ei nu incearca mai mult sa se schimbe ce sa le facem noi? Eu sunt dispus sa-i accept atat timp cat sunt oameni. Ei sunt dispusi sa nu mai imputa cimitirul cu gratare si muzica data la maxim? Sunt dispusi sa se spele macar? Sunt dispusi sa faca macar un efort mediu sa mearga la scoala? Dar statul e dispus sa faca in asa fel sa-i convinga? Ca nu vad nici multi romi dornici de scoala, fiind clar influentati de parinti, dar nici prea multi politicieni dornici sa ii convinga, sa le faca scoli in apropierea comunitatii daca e nevoie samd.

    Zau am impresia ca tu ne blamezi doar pe noi romanii ca suntem rasisti si discriminanti si saracii romi sunt ultra dispusi sa se civilizeze si nu-i las eu si restul romanilor.

    Las’ sa fiu eu prost si inferior atunci ca gandesc asa.

  19. @AlexP, am încercat să deschid mesajul, dar îmi dă Privacy Error, spune că „nu am dreptul de a vedea mesajul”.

    Despre programul de Buddy. Nu sunt licean, sunt student. Am fost invitat în program de către un prieten dintr-o fundație, a fost un program finanțat din fondurile structurale norvegiene și a fost coordonat de FES și FOND. Organizația știa că sunt gay, el nu știa, dar și-a dat seama singur (deși nu prea mulți își dau seama) :)).

    În cele trei luni l-am ajutat la teme, mi-am petrecut o parte din timpul liber cu el și în general am încercat să socializăm cât mai mult și am reușit să îl conving să intre în Consiliul Elevilor, unde a și obținut o funcție de reprezentare. Încă ținem legătura, chiar dacă eu m-am mutat temporar din țară.

Comments are closed.

Vezi si...

Articole din aceeasi categorie